Dag 2 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robert Broek - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robert Broek - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: rvandenbroek

Blijf op de hoogte en volg Robert

12 December 2010 | Nederland, Amsterdam

Dag 2

Heeeeeerlijk!!!! Een prachtige Afrikaanse dag die weer geheel aan elkaar hing van toevalligheden en last minute afspraken. I love this continent!

Rond 6.30 gaan bij ons (Nies, Bas en Robert) de wekkers af, ontbijtje naar binnen tikken en snel naar het ziekenhuis. Uiteraard gewapent met de complete cameraset rijden we het terrein van het ziekenhuis op. Het Moi Teaching and Referral Hospital om precies te zijn. Nies en Bas gaan de patientjes van de vorige dag bezoeken en ik draai daar (letterlijk) omheen. Daarna is het haasten naar de operatiekamers want de eerste patientjes liggen te wachten.

We (vooral ik…) treffen het, dat de eerste twee operaties geen heftige ingrepen zijn, het inbrengen van buisjes. Voor mij maar ook voor de uiteindelijke doelgroep van de film, is het goed dat het mooie ‘schone’ ingrepen zijn.

In de loop van de ochtend werd er even tussen neus en lippen (leuke KNO grap!)meegedeeld dat er 5 ex-patienten waren opgetrommeld. Ze hebben hun verhaal verteld op camera. Voor alle vijf zij de ingrepen/operaties van grote waarde geweest. Ze kunnen en mogen weer naar school, hun sociale spel kan weer gespeeld worden, de kans op werk is vele malen vergroot. “All Thanks to Eardrop Foundation. God bless the Eardrop people…”. Eardrop doet hier goed werk!!

Na de lunch, die genuttigd wordt in de operatiekamer, zijn er algemene opnamen gemaakt in en rondom het ziekenhuis. Nies en Bas hebben in de middag poli gedraaid en ook dat hebben we uiteraard even vastgelegd. Mensen komen van heinde en verre om zich te laten onderzoeken door de Eardrop mensen.

Eind van de dag weer terug gegaan naar de Eldoret Club. Een soort van sociëteit voor de notabele van Eldoret waar alleen leden toegang hebben. Onze chauffeur Henri bijvoorbeeld mag niet naar binnen. Nog niet….

Ongelofelijk hoe mooi Bas en Nies communiceren met hun Keniaanse collega’s en de verpleging in de OK’s. Het zijn niet alleen collega’s maar ook perfecte opleiders. Op de ok’s hangt een fijne en gemoedelijke sfeer. Dat merk je ook aan de kleine patientjes die alles over zich hen laten komen.

Ik denk dat ik ook wel weet waarom het zo gemoedelijk is in de ok’s, het zijn de huiskamers van het ziekenhuis. We drinken daar thee, er worden vergaderingt en we eten er zelfs!

De avond hebben we met zijn zessen, Henri, Bas, Nies, Bas en Niels. Henri is een KNO arts uit Kisumu. Hij wordt opgeleid deze twee weken door Bas en Nies. Bas en Niels zijn 2 jonge artsen in opleiding die voor Doctor-to-Doctor door Kenian zijn gereisd met een microscoop. Heerlijk gegeten bij een Indisch restaurant en daarna nog en afzakkertje genomen in een kroeg. Snel naar bed want om 6.30 kraait de Keniaanse haan weer.

Op naar dag 3