Dag 3 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robert Broek - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robert Broek - WaarBenJij.nu

Door: rvandenbroek

Blijf op de hoogte en volg Robert

12 December 2010 | Nederland, Amsterdam

Dag 3

Rond 8.00 komen we aan in het ziekenhuis. We hebben opnamen gemaakt van het visitelopen van Bas en Nies bij de patientjes die ze de dag doorvoor geopereerd hebben. Bas is helemaal “verliefd” op een vierjarig meisje Glorius.
Het gaat goed met haar, heel goed. Bij Glorius zijn buisjes ingebracht wat meteen resultaat heeft opgeleverd. Ze straalt van alle kanten! Later op de dag hebben we geregeld dat we aanstaande maandag bij haar en haar familie op bezoek gaan om te kijken hoe het met haar gaat. Het is hier hoogst ongebruikelijk dat een arts een patientje thuis bezoekt. We zijn meer dan welkom bij Glorius en haar familie. We kijken uit naar dit bezoek.

Voor Bas en Nies bestaan de dagen voornamelijk uit het “aan de tafel staan”. Samen de Keniaanse chirurgen verzetten ze veel werk. Het aantal oren dat per dag geopereerd wordt is groot. Ik loop regelmatig bij ze binnen om de verschillende operaties te bekijken en uiteraard om even gezamenlijk te lunchen. De lunch is 1 tafeltje verder dan de operatietafel...

Vandaag heb ik veel algemene shots gedraaid in en om het ziekenhuis. Ik heb overal toegang toe, mag overal komen en draaien. Ongelofelijk. Dit is in Europa niet mogelijk.

Een uniek momentje vandaag was het interview met een ex Eardrop patiente. Zij was 5 jaar geleden geopereerd aan haar linker oor en vorig jaar aan het rechter oor. Een zeer mooi en warm verhaal. Ze vertelde precies de intentie/visie/misie van Eardrop. Sinds ze geopereerd is heeft ze weer een plaats in de maatschappij. Ze is weer onderdeel van het sociale spel en mag(!) weer naar school omdat ze vele malen beter hoort. Kijk, daar doen we het allemaal voor!

Ook Henri (KNO arts uit Kisumu) vertelt een mooi verhaal over de perfecte opleiding die hij krijgt van de Nederlandse KNO artsen. En ook hij eindigde het interview met dezelfde woorden waar alle geïnterviewden mee eindigen “God bless all the Eardrop people”.

Op naar dag 4