Dag 6 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robert Broek - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Robert Broek - WaarBenJij.nu

Door: rvandenbroek

Blijf op de hoogte en volg Robert

14 December 2010 | Nederland, Amsterdam

Dag 6
6.45 liep het wekkertje weer af, gedoucht (weer bloedheet water!!!) en samen met Bas en Nies een ontbijtje naar binnen getikt. Bas en Nies worden rond rond 7.45 door Henri opgehaald voor een nieuw dagje “Theater”. Ik ga vandaag naar Kisumu samen met Nicholas. Was een goed idee om Henri en Nicholas gisteren uit te nodigen voor het diner. Ze hebben ervaringen en tips uitgewisseld en ik heb in een ontspannen sfeer, kennis kunnen maken met Nicolas.
Spullen inpakken, uitchecken en afscheid nemen van Henri en van ons Baske en Nieske. Mannen, het waren superdagen! Thanks! Dit nemen ze ons niet meer af.
Nicholas en ik vertrekken rond 8.30 richting Kisumu. De eerst opnamen staan gepland om 10.00 dus we moeten even gas geven. Uiteindelijk halen we het ook niet want de weg naar Kisumu is een krater al krater. Rond 10.45 komen we aan bij Paul en Jashon. Even snel handjes schudden en meteen door naar de dovenschool in de sloppenwijk “Nyalenda”.
Daar aangekomen worden we opgewacht door de schooldirecteur en juf Christine. De schooldirecteur neemt ons mee naar zijn kantoortje waar we eerst de geschiedenis van de school krijgen voorgeschoteld en alle drempels die hij moet nemen om eea draaiende te houden. Na een kwartiertje gaan we naar de klas die speciaal is teruggekomen van de vakantieperiode. De scholen zijn namelijk gesloten! Er zijn kinderen opgetrommeld en enkele leraren en we hebben een les gevolgd voor de doven kinderen. Indrukwekkend.
In Nederland hebben we ook een keer een les meegemaakt op een dovenschool. De betrokkenheid van de leerkrachten is enorm. Gepassioneerd en zeer betrokken bij de leerlingen. In dit dovenschooltje in Kisumu is het niet anders! Juf Christine laat zijn dat ze een geweldige band heeft met “haar kinderen”. Ze gaat ook overal mee naar toe en is als een moeder voor haar leerlingen.
Over de familiebezoeken bij de doven kinderen, kan ik heel kort zijn. Ondanks het feit dat ik al veel verschillende leefsituaties in Afrika heb mogen zien, blijft het indrukwekkend. Alle kinderen lachen, spellen en stralen. Wat is goed, wat is slecht. Zeg het maar...
Na de bezoeken zijn we nog naar het earmoulding Centre gegaan van Paul en Jashon. Zij hebben laten zien hoe ze protheses maken die aansluiten op de oorschelp zodat gehoorapparaten goed functioneren.
Deze Muzungu (blanke) heeft er een zware maar mooie dag opzitten. Morgen vertrekken Nicholas en ik naar Nairobi (tochtje van 6 uur) en maken we opnamen bij KSDC, Kenian Society of Deaf Children.
Op naar dag 7